HILJAISUUS
Hiljaisuutta on ainakin suomalaisessa kulttuurissa pidetty myöntymisen
merkkinä, hyvänä ja arvostettavana asiana. Näin kävi minunkin kohdallani:
Hiljaisuus blogin puolella ei suinkaan ole tarkoittanut vaihtovuoden loppumista
tai asioiden menemistä huonosti täällä Ecuadorissa. Ei missään nimessä. Uuden
vuoden juhlinnan jälkeen elämästä täällä on nautittu täysin siemauksin. Unelmia
on toteutettu niin Amazonin sademetsässä, Galapagoksen paratiisisaarilla kuin
uuden, Rotaryn sääntöjen mukaan vaihtuneen, minulle täydellisesti sopivan
perheen kanssa. Uusi arki, espanjan sujuvoituessa ja suomen kielen takkuillessa,
huomattavasti kiireellisempänä kuin aikaisemmin on luonut vähintäänkin
illuusion siitä, että aikaa lukuisten tekstiluonnoksien viimeistelylle ei ole
löytynyt. Suomen kieleni toimiessa päivä päivältä huonommin olen myös tuntenut
pelkoa kirjoittaa. Enhän minä voi tänne, kaikkien nähtäville, suoltaa joskus
jopa viiden kielen sekoitusta, jota päiväkirjastani voi löytää sivukaupalla.
Jostain on kuitenkin aloitettava. Astuttava ensimmäisen pienen
kynnyksen yli. Päästävä uuteen alkuun. Sillä sanottavaa minulla on. Sellaista,
joka ilman kynää ja paperia juoksee aivojen sopukoissa vain karkuun. Kirjoitettavaa,
sillä kielellä, josta ymmärrän jokaisen vivahteen ja sanaleikin. Kielellä,
jolla voi olla kohtelias vain olemalla hiljaa. Suomella, jota olen täällä
oppinut vihaamaan ja rakastamaan enemmän kuin luulin.
Tällä hetkellä istun keskellä matematiikan koetta ja minua
hävettää. Ensimmäistä kertaa en nimittäin osaa oikeastaan yhtään mitään. Se
myös ärsyttää, sillä miksi ärsyyntyä, jos minun ei tarvitse osata täällä. Vaihtovuotena
löytää itsestään uusia puolia ja oppii tuntemaan itseään paremmin. Kaiken muun
oppimani ohella olen ymmärtänyt vihaavani kaikkein eniten sitä, jos en osaa,
ymmärrä tai tiedä ja näitä tunteita saa vaihto-oppilas saa käsitellä ja tuntea,
paljon. Jos ei edes aloiteta puhumaan uudesta kielestä, jonka takia ja avulla
pystyy helposti olemaan ymmärtämättä lähes mitään, luo uusi kulttuuri ääneen
lausumattomine sääntöineen ja totuttuine, mutta minulle uusine tapoineen,
erittäin loistavat mahdollisuudet oppia kaikkea kantapään kautta ja tuntea
itsensä tietämättömäksi. Jopa tyhmäksi.
Ecuadorissa kansainvälisyys on vielä lapsenkengissään: erittäin
harva osaa englantia, toisten kulttuurien ja uskontojen tapoja ei tunneta edes
perustasolla ja kielen oppimisen vaikeutta ei ymmärretä, oman kielitaidon
puutteenkin takia. Kilpailu yliopistopaikoista ja varallisuuden sekä sen esittelemisen
tärkeys saavat ”tiikerivanhempien” osuuden kasvamaan ja vertailun sekä kilpailun
yleistymään ainakin osan ecuadorilaisten keskuudessa. Vertailua ja arviointia
saatetaan viattomasti käydä vaihto-oppilaankin kuullen, mikä on ainakin
itselleni silkkaa myrkkyä. Kun yrittää parhaansa uudessa kulttuurissa ja
odotusten ristitulessa, jossa suomalaiseen tasa-arvoon tottuneen nuoren on ehkä
ollut hankala löytää omaa paikkaansa, ei ole mukava kuulla arvostelua omasta
koulumenestyksestään (ilmeisesti kaiken kuuluisi olla täydellistä, jos on
googlettanut Suomen ja lukenut maan hyvästä koulujärjestelmästä), kielitaidosta
(huolimatta arvostelijan kielitaidon olevan vain Ecuadorin espanja), meikin
puutteesta, erilaisesta vaatetuksesta tai ulkonäöstä yleisesti (tosin vaaleat
hiukset, iho ja vihreät silmät saavat enemmänkin ylistäviä kehuja, jotka
kuitenkin pitkän päälle ahdistavat).
Aika Ecuadorissa onkin ollut minulle opettelua, jotta pystyn
myöntämään, nöyrtymään ja kysymään, jos en osaa tai ymmärrä. Opettelua, jotta
minua ei haittaisi tai en edes ajattelisi jonkun toisen määrittävän minut
tietämättömäksi vajavaisen kielitaidon tai kulttuurin erilaisuuden takia.
Itselläni ei varsinkaan alkuvaiheessa helpottanut tilannetta päätymiseni
maineeltaan Quiton parhaimmistoon, mutta myös raskaimpiin ja stressaavimpiin kouluihin
kuuluvaan Unidad Educativa Municipal Sebastián de Benalcázariin.
Koulussani minut sijoitettiin pienelle espanjankieliselle IB-luokalle, joka
Ecuadorissa käytännössä tarkoittaa hyvin motivoituneita, lähes koko vapaa-aikansa
läksyjen tai muiden kouluhommien parissa viettäviä luokkatovereita. Lienee
sanomattakin selvää, että vaihto-oppilaana en tähän pystynyt, vaikka sitä
minulta ensin vaadittiinkin ja tuntemus omasta tyhmyydestä kipusi niin huimiin
korkeuksiin, että sitä oli pakko opetella sietämään.
Suomessa tieto ja viisaus olivat asioita, joita arvostin
ylitse muun. Niin olen täällä ymmärtänyt. En minä sitä muilta vaatinut, mutta
itseltäni kylläkin. Piti olla pilas, terävä, tietää faktat ja korjata virheet.
Yrittää tietää kaikesta edes jotain. Tieto on vaihtovuoden aikana hiljalleen
siirtynyt itsenäisarvosta välineisarvoksi. Olen oppinut sen, kuinka
etuoikeutettu olen suomalaisena, kun jokaisella on mahdollisuus oppimiseen, ja
sen kautta koko maailman avautumiseen, mutta enää en halua kilpailla itseni
kanssa. Stressata vaikutanko tietämättömältä. Sillä tieto ja oppimisen
mahdollisuus ovat sellainen lahja, josta haluan vain nauttia.
En silti ole vielä valmis, en lähelläkään. Miksi minua
muuten nolottaisi, että minulle kävi niin kuin nyt kokeessa. Luovutin. Vaikka
tiedän, että mahdollisuuteni osata juuri tässä kokeessa matematiikkaa on yksi
tuhannesta kiitos viimeisen vaihto-oppilaiden matkan ja koulun
erikoistilaisuuksien, joiden takia minua ei ole tunneilla näkynyt hyvään
aikaan. Espanjan kieli, Ecuadorin kehnohko opetus ja päätös siitä, että
vaihtovuonna koulu ei ole tärkeysjärjestyksessä numero yksi, eivät
varsinaisesti paranna tilannetta. Silti minua hävettää, kun en jaksanut yrittää
koko aikaa. Sillä mitä, jos muut…
Kuten aikaisemmin sanoin, olen kuitenkin oppinut paljon.
Yleisesti, Ecuador on täydellinen paikka opetella pois liiasta suomalaisuudesta.
Oppia olemaan myöhässä, suunnittelematta elämää liikaa, odottamaan(!!!!),
olemaan kiitollinen siitä kaikesta pienestä ja suuresta, mikä on Suomessa
hyvin, tervehtimään kaikkia poskipusulla, puhumaan small talkia kenen kanssa
tahansa, tanssimaan (jos haluaa), olemaan äänekäs miettimättä liikaa muita.
Ehkä, pääsen vielä uuteen alkuun asti.
Ei kommentteja: